Piiratud verevooluga treening

Lihasjõu langus ja lihasmassi kadu on paljude vigastuste puhul funktsiooni tugevad piirajad ning ennustavad ka suremust. (1,2) Lihasmassi- ja jõu kadumise ennetamiseks on parim meetod suurte raskustega jõutreening (3), kuid näiteks vigastuse akuutses faasis või vahetult peale operatsiooni pole selline treening lubatud. Piiratud verevooluga treening (PVT) on ohutu meetod, millega on võimalik lihasmassi- ja jõu säilitamine ja kasvatamine, kasutamata harilikult vajaminevaid suuri raskuseid.

 

PVT on treeningmeetod, kus kasutatakse vererõhumansetile analoogset vahendit kas reiel või õlavarrel, mis piirab ajutiselt arteriaalase vere sissevoolu ja venoosset väljavoolu lihasest. Verevoolu piirates ja kerge raskusega harjutusi sooritades tekitame lihastesse ajutiselt metaboolse stressi ja lihaste pundumise, mis kutsuvad esile lihaste kasvamise.

 

PVT erinevate efektide kohta on avaldatud sadu teaduslikke uuringuid, mille peamised tulemused on järgmised:

·             Suurem reielihaste lihasmassi ja jõu kasv võrreldes tavalise treeninguga peale eesmise ristatsideme taastamist või põlve artroskoopilist operatsiooni (4, 5, 6)

·             Aeroobse sooritusvõime paranemine ja lihasmassi kasv võrredes kontrollrühmaga, kasutades PVT’d lihtsalt kõndides (7,8)

·             Luukasvu metabolismi võimalik kiirenemine (9)

 

Nagu igal treeningul, on ka PVT’l teatavad kõrvalmõjud, kuid võrreldes klassikalise suuremate raskustega treeninguga pole need suuremad. (10) Enne PVT treeninguga alustamist palutakse patsiendil täita küsimustik, et tuvastada potentsiaalsed riskifaktorid kõrvalmõjudeks. PVT treening ilma juhendamiseta ei ole soovitatav.

      

  1.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5820209/     
  2.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22238225/   
  3.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19204579
  4. https://journals.lww.com/techortho/Abstract/2018/06000/Blood_Flow_Restriction_Training_in_Rehabilitation.6.aspx    
  5.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6203234/    
  6.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27749358   
  7.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30306467  
  8.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20544348    
  9.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29498472
  10.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31156448